Måndag 30/7

Ska försöka hinna med ett snabbt inlägg medan LIsa duschar. Vi ska åka o´ch handla så fort hon är iordninggjord:)
 
Är nu inne på 3:e veckan av min 5 veckor långa semester. Har varit en del i stugan, en del hemma i Växjö och en del i Jämtland. det är min kollega Margareta och hennes man Runo som har ett ställe där.
 
Kjelle och jag började resan dit förra lördagen och övernattade i Sundsvall på ett vandrarhem. Frukosten intogs på Hotell Södra Berget med en vidunderlig utsikt. På söndagen fortsatte vi mot Häggnäset strax utanför Gäddede.
 
Vi stannde till vid Döda Fallet för att kolla in det. Hann bara gå en lite bit när vi blev attackerade av ett gäng getingar. Kjelle fick ett stick vid örat och jag ett på låret. Kjelles märke la sig ganska fort medan mitt bara växte. Tog ett par av Lisas allergitabletter för jag mådde inte riktigt bra. Mådde illa, lite olustig i kroppen. Stickmärket växte och kliade i många dagar. Har inte gått ner helt ännu.
 
Senare på söndagen nådde vi fram till Margareta och Runo som visade runt oss på gården. De har renoverat huset under flera år så nu är det supersnyggt inuti.
 
Vi och hundarna fick ett eget hus att bo i. Med kök, toa och dusch, jättelyxigt!
Vi varvid Hällingsåfallet och tittade på måndagen och fikade på Hembygdsgården, gott. På tisdagen åkte Margareta och jag till Norge och red på var jag först trodde var Islandshästsar men det var Nordlandshästar. Väldigt trevliga hästar! Under tiden tog Kjelle och Runo upp näten vi la i kvällen innan. De rensade och saltade in sikarna som de sedan rökte. De sparade ett par sikar som vi lagade till middag på kvällen.
 
På onsdagen vandrade vi 6 km till deras jaktstuga på fjället. Det var en vandring som tog ca 2,5 timmar och var bitvis jobbig. Det var blött på myrarna, det gillade inte danskarna... Väl framme tog vi igen oss och drack lite öl. När vi hade fått upp lite värme i stugan klädde vi på oss ordentligt och gick upp på Akkabene. Det var kallt, blåsigt och regnigt MEN vilken utsikt!!! Så vackert det är i Sverige!
 
Mat hade vi med oss som vi lagade på vedspisen. Så gott efter vandringen. Runo och Kjelle fiskade lite under tiden Maggan och jag lagade mat. Så det blev stekt öring till förrätt.
 
Sen satt vi i stugan och pratade och drack vin och hade det hur bra som helst.
 
På torsdagen gick vi ner igen, betydligt lättare... Efter dusch och mat styrde vi bilen hemåt. Övernattning på Kvarnsjö Camp ca 10 mil söder om Östersund.
 
Hem till Pianovägen kom vi strax efter 16 på fredagen. Snabbt på med bikinin och sen ner i solstolen!

Kommentarer
Postat av: Lina & Cärla

Låter som en underbar semster! Jag blir allt lite avundsjuk. Kram till er! Vi ses kanske på kennelträffen?

2012-07-30 @ 12:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0